Hobbyhesten.no – For hestefolk flest

Nytt nettsted for alle hestinteresserte

Last hesten på henger – Helt uten stress på 3-8 økter

Har du problemer med lasting av din hest? Eller bruker du alltid litt tid på krangling før du får den til å gå på? Da er dette tegn på at din hest ikke er komfortabel og godt nok trent på lasting.

De aller fleste hester må en eller annen gang inn på henger, derfor er planlegging og forberedelse nøkkelen. Vet du at du skal transportere hesten om noen måneder er riktig tid å starte treningen på nå.

I denne artikkelen lærer du en metode for hengerlasting uten bruk av tvang og stress. Resultatet er en hest som står rolig og avslappet på hengeren.

Metoden er enkel å følge så lenge du klarer å lese hestens signaler godt.

Innhold

Tradisjonelle treningsmetoder

Tradisjonelt handler det ofte om å legge på press, vente til hesten gir etter og deretter slippe presset. For så å gjenta helt til hesten er inne på hengeren. Ofte gjør hesten en god del motstand underveis. Og kan vise mange tegn på anspenthet og stress.

Andre metoder går ut på å få hesten til å arbeide utenfor hengeren og hvile når den går opp på lemmen eller inn i hengeren. Begge metodene handler om å påføre hesten press i en allerede stresset situasjon. Dette gir ofte anspente og engstelige hester, og kan utvikle seg til mye større problemer senere.

Hesten er klar til nye oppgaver når den er avslappet og oppmerksom

Så hvorfor har lastingen blitt et problem i utgangspunktet?

Hester som ikke har vært på henger før er vanligvis ikke redd hengeren, så lenge de er avslappet før du starter og får god tid til å undersøke underveis.

Det er som oftest mennesker som har skapt problemer med hengerlasting gjennom stress og tvang, eller i noen tilfeller ulykker.

Det skjer ofte når vi ikke har trent nok på lastingen før vi bruke hengeren. Og legger da på for mye press slik at hesten forbinder hengerlastingen med noe negativt.

Et eksempel er når hester blir holdt igjen hvis de prøver å rygge ut underveis. Dette skaper ofte en klaustrofobisk følelse for hesten og gjør at den mister tilliten til mennesker og til lastingen.

Et annet eksempel er når bommen bak blir hatt igjen i full fart og lemmen slengt igjen, for at hesten ikke skal rygge ut. På samme måte kan dette føre til redde hester som kan komme til å kaste seg ut av hengeren senere. Dette er selvfølgelig farlig både for hesten og for oss.

Noen ganger er ikke problemet direkte skapt av oss, men av at hesten har skadet seg i en trafikkulykke. Da er det ikke tilliten til mennesker som er borte, men frykt for selve hengeren.

Legg merke til hestens uttrykk. Stram mule, litt vide nesebor og bekymrede øyne. Denne hesten er ikke helt komfortabel med å stå på hengeren

Hestens naturlige reaksjoner i hengeren

Før vi går videre er det viktig å være klar over hestens naturlige instinkter og reaksjoner, les listen og tenk gjennom hvordan dette kan ha en effekt på lastingen.

  • Hester er naturlig klaustrofobiske, og det kan ha blitt forsterket i henger av tidligere opplevelser
  • Hester har problemer med å tilpasse seg endringer i lys. Øynene bruker lang tid på å se når det går fra lyst til mørkt.
  • Ukjente og skarpe lyder når hesten går på lemmen kan gi fukt- eller frysreaksjon
  • Hvis hesten er engstelig og anspent kan de låse seg og ha vanskelig for å krysse beina, rygge eller snu.

Det kan derfor være lurt å trene på hvert element i lastingen hver for seg, før du starter arbeidet med hengeren.

Gode forberedelser gjør treningen enklere

Bakkearbeid før hengerlasting

Vi ønsker å legge opp til at hesten er trygg og kjenner til de forskjellige elementene i lastingen før start. Vi kan derfor arbeide med å…

  • få hesten til å være avslappet når du leier eller står i ro i området du senere skal trene på lastingen
  • Leie hesten med slakt leietau
  • Rygge i rett linje. Øv ved å sette opp noen bommer ved siden av ett gjerde
  • Gå på overflater som lager litt forskjellig lyd. Legg opp en lem eller sponplate som hesten kan trene på å gå over
  • Rygge ned slakke skråninger
  • Gå opp og ned kanter. Spesielt hvis du har henger uten lem
Forberedelse handler om å legge opp til at hesten skal lykkes på en avslappet måte.

Gjør klar hestehengeren

Er hengeren bred nok, eller hesten liten nok til å kunne snu seg i hengeren, kan du fjerne skilleveggen. De aller fleste hester vil klare å snu seg i en dobbel hestehenger så lenge de ikke er anspente i kroppen.

Legg klart litt kraftfor på kanten av hengeren og innerst i hengeren før du starter. Det er i tilfelle hesten skulle gå inn, slik at den får seg en positiv overraskelse.

Fest hengeren til en bil og kjør den et godt stykke unna, slik at hesten kan se hengeren på lang avstand når dere starter. Gjerne i enden av en ridebane, eller lengst unna på en gårdsplass.

Sett gjerne hengeren mot solen slik at den er godt opplyst. Gjerne på ettermiddag når sola står lavt i vest, slik at innsiden av hengeren godt opplyst.

Tenk sikkerhet for deg og hesten

  • Hvis hesten skal inn i hengeren fest den alltid til bilen slik at den ikke kan tippe
  • Døren foran kan godt være igjen, det finnes eksempler hvor hester har prøve å flykte ut vindu og små dører i panikk
  • Ikke gå inn i hengeren uten å ha mulighet til å gå bak bommen. Slik at du står i fare for å bli klemt
  • Hvis du snur hesten før den går ut, ikke gå rett foran, men ut til siden. I tilfelle hesten tar sats og hopper ut
  • Bruk hjelm

Hestens dagsform

Vær oppmerksom på hvordan hesten har det før du starter. Den bør være rolig å avslappet. Hvis hesten er stresset eller engstelig allerede før start må du jobbe med dette først. Eller velg et annet tidspunkt.

Kanskje du ikke kommer til selve lastetreningen den første økten, men i stedet arbeider med hestens fokus. Dette er viktig for å få en god opplevelse rundt selve hengeren. Se artikkelen Fokustrening for anspente eller ufokuserte hester

Treningen skal skape tillit, og vil derfor sitte bedre

En hest som tidligere har blitt presset eller skremt i forbindelse med hengerlasting, trenger ny tillit til at personen som leder den mot hengeren, ikke kommer til å presse den til noe den er redd for.

Metoden kan derfor ta tid og flere økter, men vil til gjengjeld skape et resultat som varer og samtidig øker tilliten og forholdet mellom deg og din hest.

Tålmodighet blir viktig, så start i god tid, og legg vekk forventningene til hvor lang tid det tar. Tiden vil avhenge av hvor god tillit hesten har til deg og hvor dårlige erfaringene den har fra før.

Vi skal sørge for at hesten lykkes med noe i hver økt. Går det bakover, eller du gjør noe som stresser hesten, la hesten lykkes en gang fra der du er og deretter avslutt økten.

Prinsippene du skal arbeide etter

Vi skal skape tillit gjennom å la hesten få lov å si nei. Det vil si at vi ikke skal presse hesten over komfortsonen, men jobbe opp mot den, og deretter la hesten slappe av og avspenne igjen.

Hesten er komfortabel og avslappet

Du tenker kanskje at vi da vil få en ulydig hest som lærer å gå mot det vi ønsker, men det er feil. Hester er utrolig samarbeidsvillige, og ønsker generelt å følge den som tar ledelsen, så lenge den ikke blir presset for langt til noe den synes er skummelt.

For å gi hesten denne muligheten til å si stopp, må vi lære å lese de første tegnene på når hesten blir anspent. Det kan være raskere pust, eller at den plutselig holder pusten. Det kan og være at den hever hodet og spisser ørene idet den ser hengeren. Se artikkelen Hestens 8 små tegn på nei

Ved første tegn til slik anspenthet, skal du stoppe og vente til hesten viser tegn til å slappe av igjen. Det kan hende dette skjer allerede 30 meter unna hengeren de første gangene.

Det skjer fordi hesten forbinder hengeren med noe negativt og vi må begynne å arbeide med anspentheten der den først oppstår.

Når hesten viser det første tegnet på anspenthet skal du stanse der du er, og vente til du ser at hesten er helt avslappet (hvordan du vet at hestene er helt avslappet leser du lengre ned i artikkelen).

Deretter har du to muligheter. Enten gå ett stykke tilbake, snu og prøve på nytt. Eller du kan prøve å gå videre fremover fra der du stanset.

Du kjenner hesten best, så gjør det alternativet der du er sikker på å få et ja til å gå frem igjen. Det viktigste er at hesten er helt avspent når du prøver på nytt, og at du er helt sikker på å få et ja. Enten det er å ta et skritt frem, eller prøve å sette en hov på lemmen.

Hvis dette er første gang du prøver denne metoden, og du går litt tilbake før du snur og prøver på nytt, kan det være at hesten stopper enda tidligere neste gang. Men det er helt greit. Så snart hesten begynner å stole på at du ser når den blir anspent, vil du se fremgang.

Det at hesten får lov til å stoppe skaper tillit til at du ikke kommer til å presse den til å bli og gjør det derfor mye enklere for den å prøve en gang til.

Når hesten sier nei eller blir anspent, får den altså lov til å stoppe, eller trekke seg unna. Det kan være at den prøver å sette foten på rampen, men trekker den tilbake igjen. La den få lov til dette. Ikke legg press på hesten mens den prøver på noen den synes er skummelt.

Etter den har prøvd, og blir stående i ro uten å prøve mer, sjekk tegnene på at hesten er avslappet, og be forsiktig igjen.

Skulle hesten begynne å rygge la den få lov uten å stramme leietauet. La den få stoppe der den vil, vent til den er avslappet og be den frem igjen.

Disse prinsippene følger du helt til du er inne i hengeren. Og også når du skal prøve å lukke bommen bak. Start forsiktig med litt lyd, og følg nøye med på om den blir anspent. Stopp i såfall lyden, og la den få slappe av før du rygger den ut.

Ønsker hesten å rygge ut uten at du ber den om det, la den få lov. Og prøv å last hesten igjen når den er avslappet.

Hver økt trenger ikke vare mer enn 20 minutter, og de første gangene kan målet være å kun gå bort til hengeren.

Hvis ting går litt dårlig, eller hesten av andre årsaker ikke er like avslappet lengre, se etter et lite tegn til ja og avslutt økten. Det har ingen hensikt å prøve å vinne en krangel.

Delmål

Under er det satt opp delmål du kan arbeide etter. Men husk det kan ta flere økter å nå et delmål, og du bør øve på hvert delmål flere ganger. Det kan være du må gå tilbake et steg i nest økt dersom hesten er litt stresset denne dagen.

  • Se rolig og avlappet på hengeren fra lang avstand. Gå mot hengeren uten å bli engstelig for hva som vil skje
  • Stå avslappet utenfor hengeren
  • Se inn i hengeren, spise fra hengeren
  • Ta ett steg på lemmen, og få lov til å gå av
  • Gå opp på lemmen å bli der en stund, få lov å rygge av når den vil
  • Bli med inn i hengeren. Få lov til å snu når den vil
  • Stå avslappet og spise på hengeren
  • Hvis mulig: snu inne i hengeren og stå å se ut
  • Bli vant til lyder utenfor hengeren og bak ved bommen
  • Bli vant til lyd fra lemmen
  • Være avslappet sammen med deg inne i hengeren mens lemmen er lukket
  • Være avslappet inne i henger uten deg
  • Stå på hengeren mens bilen starter
  • Kjøre noen meter med deg i hengeren

Ofte vil du se stor fremgang etter bare 2-3 økter. Og hesten lærer fort at det ikke er skummelt å prøve, fordi den vet at du vil stoppe å gi den tid hvis noe blir skummelt.

Når du etterhvert ber hesten om å komme inn i hengeren, gi den godt med plass. Stå gjerne bak bomme med et langt leietau. Gå bak samtidig som du ber hesten komme mot deg.

Be forsiktig hesten gå frem med leietauet, slipp presset med en gang den viser tegn til å flytte foten. Sjekk at hesten er avslappet før du går videre.

Før du ber hesten komme mot deg igjen, bør du være sikker på at den vil gi deg et positivt svar uten å bli engstelig. Det har ingenting å si at hesten setter en fot frem og deretter trekker den tilbake igjen, dette er et tegn på at hesten prøver.

Det at den får lov til å trekke seg skaper tillit til at du ikke kommer til å presse den til å bli, og gjør det enklere for den å prøve en gang til.

Hvis hesten har gått inn i hengeren, la den spise hvis det er kraftfor der, sjekk at hesten viser tegn på å være avslappet før du ber den gå ut.

Vanlige spørsmål

Hvor lang tid tar det?

Dette avhenger veldig av hvor godt du leser hesten, hvordan forholdet mellom deg og hesten er, og hvilke erfaringer den har fra før. Her er likevel noen eksempler:

Unghest eller hest som ikke har hatt dårlige opplevelser3-8 økter
Hest som er litt vanskelig under lasting eller står urolig på hengeren: 5-10 økter
Hester med ekstrem frykt og dårlige opplevelserKan ta måneder

Hvis dette er første gang du prøver denne metoden, kan hesten bruke litt tid i starten på lære at den kan stole på deg. Ofte vil fremgang gå mye raskere etterhvert.

Hva kan gjøre at det ikke fungerer?

Du leser ikke hesten godt nok. For at dette skal fungerer må du kunne se de aller første små tegnene til at hesten blir engstelig. Og du må kunne vite at hesten virkelig er avslappet før du starter.

Prøver du å gå for fort fram, kan dette gjøre at hesten mister tilliten til deg.Så ikke bli utålmodig. Det er ingen fasit på hvor lang tid dette skal ta, så ikke ha forventinger til hvilke mål du skal oppnå i hver økt. Kanskje må du gå tilbake flere steg.

Hvordan leser jeg de første små tegnene på at hesten blir engstelig eller urolig?

  • Puster raskere
  • Holder pusten eller puster grunnere
  • Hever hodet
  • Sperrer opp øynene, blinker ikke
  • Strammer musklene rundt mulen
  • Spisser og låser ørene
  • Stopper eller låser beina – Her har du kanskje ikke leste tegnene som kom før godt nok
  • Pruster

Artikkelen Hestens 8 små tegn på nei går gjennom alle tegnene i detalj.

Oppsperrede øyne, hevet hode og stram mule. Denne hesten er engstelig eller anspent.

Du er ute etter å se de første små tegnene på at hesten er anspent. Det er her du viser at du virkelig kan lese hesten, og forsikre den om at du har kontroll.

Dette kan du øve på å observere i alle håndtering. Også før du starter selve treningen.

Hvordan vet jeg at hesten er helt avslappet?

  • Avslappede ører med rolige bevegelser
  • Har hodet i en avslappet form. Ingen brå bevegelser
  • Blinker
  • Puster rolig
  • Puster dypt eller sukker
  • Bløt og avslappet mule
  • Snuser på bakken
  • Slikker og tygger – Ofte tegn på at hesten akkurat har vært anspent

Avslutt alle økter mens hesten er avslappet og rolig.

Hva hvis hesten har veldig dårlige opplevelser i hengeren?

Dette kan være hester som har blitt tvunget inn på hengeren, låst inne lenge med panikk, blitt slått, eller skadet seg i forbindelse med lasting eller transport.

I tilfeller hvor hesten har store problemer kan det ta måneder å bygge opp denne tilliten igjen. Men du vil til gjengjeld fikse problemene helt fra bunn av, og bygge en god relasjon mellom deg og din hest underveis.

Metoden er med andre ord veldig bra for å kunne hjelpe hesten til å bli trygg på hengeren igjen. Men det kan ta tid med veldig engstelige hester.

Du bruker samme fremgangsmåte, men må være veldig oppmerksom på når hesten blir engstelig, ta gode pauser og sørge for at hesten er helt avslappet før du går videre, eller ber om mer.

Neste steg – Prøv selv

Tiden du investerer i denne treningen vil være til utrolig hjelp både for hesten, for deg og for eventuelle fremtidige eiere.

Har du prøvd metoden selv? Hva gikk bra og hva gikk dårlig? Del gjerne dine opplevelser med de andre leserne, slik at vi kan lære av hverandre.

Lykke til!

Del

Publisert

  1. hege

    Utrolig bra blogg!!!

    1. Takk! Fremgangsmåten kan virkelig ta bort mye stress enkelte hester opplever under lasting.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *